lördag 15 augusti 2009

Man får ju passa på ;)

Ädelostgratinerad lax
-
Det här behöver du till 4 portioner:
600 g odlad laxfile i portionsbitar
100 g Kvibille Gräddädelost
1 dl crème fraiche
½ msk citronskal, finrivet
1½ msk olivolja
½ dl hackad persilja
svartpeppar
salt
-
Så här gör du:
Sätt ugnen på 175°C.
Häll crème fraiche i en bunke, smula ner osten grovt och blanda ner persilja och citronskal. Smaka av med salt och peppar och ställ åt sidan så länge.
Lägg laxbitarna i en ugnsfast form och skär ett snitt med en vass kniv mitt på laxen, ca 1 cm djupt och ca 3 cm långt.
Fördela sedan oströran i skåran över laxbitarna samt ringla över olivoljan. Stek i mitten av ugnen i ca 8–10 minuter.
Serveras exempelvis tillsammans med kokta primörer, potatis eller pasta.
-
Ett recept jag hittade för ett bra tag sen, men aldrig testat... David gillar inte ädelost... så nu får jag ju passa på! Som tur är så hade jag allt hemma! Förutom citronskal, men det får jag klara mig utan.
Återkommer om restultatet ;)
-
PussHej!

Inga kommentarer: